Städning och checklista

Tips inför städningen:

Grovstäda och dammsug på kvällen. Torka ordentligt dagen därpå när dammet lagt sig. Kontrollera att samtliga fönster och dörrar är stängda när du lämnar lokalen.

Dammsugare finns i förrådet. Hink, mopp och rengöringsmedel finns i städskrubben.

Städanvisningar:

Dammsug först alla golv.
Fläckar tas bort med ett fuktigt papper.

Golvet i danslokalen ska inte våttorkas, eftersom trägolvet inte tål det! Men givetvis ska fläckar torkas av, och då kan det behövas våttorkning. Efter dammsugning använder du hygienmopp (dra av ett engångsark från rulle) som sprayas med såpvatten. Sprayflaska och dunk med såpvatten finns i städförrådet.

Golvet i köket/matsalen ska däremot våttorkas. Använd Viledamopp och varmt vatten med rengöringsmedel.

Hallen: Dammsug mattorna, torka golvet på samma sätt som i danssalen. Ta med alla tillhörigheter.

Köket: torka bänkar, rengör microugn, spis, kaffebryggare.
Dra ur kontakten till kaffebryggaren och ställ vattenkranen med 0 uppåt = avstängt!
Töm och rengör diskmaskinen enligt anvisning. Ställ vattenkranen med 0 uppåt = avstängt!
Töm och rengör kyl och frys.

Toalettutrymmen: Rengör toaletterna med därför avsett medel som ska finnas vid toaletterna. Rengör handfat med trasor och medel som finns i städskrubben. Använda trasor läggs i ”smutskorgen”. Våttorka toagolven och töm papperskorgen.

Du ska ha egna sopsäckar med dig. Soporna tar du med dig när du städat klart.

Använd checklistan:

Städningen ska vara godkänd! Använd checklistan och pricka av alla uppgifter. Avsynaren prickar av på samma checklista vid avsyningen.

Om städningen inte godkänns vid avsyningen tas en kostnad för städfirma ut. Ett alternativ är förstås att engagera en städfirma redan från början, så slipper både du och föreningen extra problem.

Checklistan för koll av städning kryssar du i själv först och avsynaren kryssar i på samma lista. Här kan du ladda ner den:
Checklista-stadkoll