Klädd i dräkt

VÄRMLÄNDSKA FOLKDRÄKTER – EN KULTURSKATT!
Sommarens stora utställning i Magasinet vid Alsters herrgård består av folkdräkter från Klarälvdalen. Utställningen pågår från den 23 juli till och med 13 augusti. I framför allt norra Värmland finns en lång dräkttradition bevarad. Så sent som i mitten av 1800-talet använde befolkningen här sina dräkter. Med på utställningen finns sådana plagg, helgklädslar och bröllopsutstyrsel. Det handlar bokstavligen om en kulturskatt!
Under tiden utställningen pågår genomförs aktiviteter av olika slag. Till kurserna 6 och 7 augusti krävs föranmälan, mejladress maria_hult@hotmail.com.
Övriga programmet ser ut som följer (med reservation för oförutsedda problem):

Lördag 23 juli
11.00 Utställningen öppnar.
12.00 Landshövding Georg Andrén invigningstalar. Fanfar i näverlur markerar öppnandet. Spelmansmusik förgyller.
13. 00 En dräktparad anordnas, där alla som dagen till ära klätt sig i folkdräkter – inte bara värmländska – får delta.

Söndag 24 juli
11.00 Utställningen öppnar. Dräktrådgivning hela dagen,
13.00 Presentation av folkdräkt från Dalby, återskapad efter gamla förlagor.

Lördag 30 juli
11.00 Utställningen öppnar.
Försäljare av dräktmaterial och tillbehör finns på plats.

Söndag 31 juli
11.00 Utställningen öppnar.
Försäljare av dräktmaterial och tillbehör finns på plats.
13.00 Torleif Styffe från Dalby kåserar.

Lördag 6 augusti
11.00 Utställningen öppnar.
11.00 – 15.00 Barbro Wilhelmsson lär ut tvåändsstickning. Antalet platser är begränsat. Föranmälan krävs. Den som uteblir utan giltig orsak debiteras 300 kronor. Under hela dagen demonstrerar värmländska slöjdare hantverk som knyppling, brickbandstillverkning, bandvävning och träslöjd.

Söndag 7 augusti
11.00 Utställningen öppnar.
11.00-15.00 Tina Smedberg lär ut småslöjd – brodera på vadmal. Antalet platser är begränsat. Föranmälan krävs. Den som uteblir utan giltig orsak debiteras 300 kronor. Under hela dagen demonstrerar slöjdare hantverk som knyppling, brickbandstillverkning, bandvävning och träslöjd.

Lördag 13 augusti
11.00 Utställningen öppnar.
11.15 Täpp Lars Arnesson från Malung kåserar på ämnet ”Pälsar i Värmland”.
13.00 Dräktexperten Berit Eldvik föreläser om ”Möte med mode”. Hon minglar under dagen i Magasinet och kan kommentera dräkterna som finns utställda.
!4.00 – 14.45 Hembygdsgillets kör ”Hembrygden” framträder. I en paus får avgående länshemslöjdskonsulten Carina Olsson ta emot Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbunds förtjänstmedalj och Lovisa Smedberg får ta emot Länshemslöjdsföreningen i Värmlands stipendium för förkovran inom slöjdens område.
15.00 En dräktparad i Magasinet avslutar sommarens utställning. Mannekänger iklädda dräkter från Klarälvdalen paraderar. Ett brudpar med dräkter från 1850 finns med i paraden. Täpp Lars Arnesson och Berit Eldvik kommenterar dräkterna.
17.00 Utställningen stänger. Ett urval av dräkter flyttas över till Slöjdens hus där de visas fram till och med 30 september.

Arrangörer: Länshemslöjdsföreningen i Värmland och Hembygdsgillet i Karlstad med stöd av Region Värmland, Studieförbundet Bilda och Storjohans Fond.